Martin Prokop dneska na Kypru předvedl něco, co jsem ještě v mistrovství světa rally neviděl. Se svým na předek hnaným Citroenem C2 S1600 pobil naprostou většinu monstrózních turbo-boosted čtyřkolek WRC a ve druhé rychlostní zkoušce dojel čtvrtý.
Jak je něco takového možné? Shodou zvláštních okolností. Junioři na Kypru jeli na asfaltu s asfaltovým nastavením (což zní docela logicky), kdežto WRCa jela se šotolinovým set-upem (což logicky nezní a bylo před soutěží hodně diskutováno). Druhým faktorem, který přál malým S1600 je fakt, že jim dvě ranní zkoušky (RZ1 a 2) byly jakoby stavěné na míru. Jede se hodně z kopce, hodně se brzdí, a to zkrátka vozům WRC na šotolinových pneumatikách nejde tak dobře.
Co by, kdyby?
Na Kypru se hodně řežou zatáčky. To znamená, že se zatáčky krátí vnitřkem po trávě či štěrku, někdy se dokonce do asfaltového kraje vnitřku zatáčky nasadí kolo a auto pak tou zatáčkou projede jak kdyby ho držela kolejnice. Problém ale je, že se tím na silnici vytahá hodně bordelu, po čisté cestě tak jede jen první startující, těm za ním se pak podmínky už jen zhoršují.
Martin startoval dneska až jako +/- dvacátý, takže toho bordelu na cestě měl už dost moc. Přesto byl na sedmi kilometrech jen o devět sekund pomalejší než fenomenální Loeb s továrním Citroenem C4 WRC. Tak si říkám, sakra, kdyby tak startoval mezi prvními deseti, nečistot mohlo být míň… Kdyby tak druhá část zkoušky nebyla do kopce…
Zkrátka dneska chybělo málo a mohlo se stát něco skutečně výjimečného a auto třídy S1600 mohlo vyhrát rychlostní zkoušku na soutěži mistrovství světa. A podepsanej by pod tím byl můj jihlavskej soused :)
Tak zase za rok
Odpoledne se jela stejná série zkoušek, ale podobnou rychlost jako ráno už se Martinovi nepodařilo zopakovat, okolnosti tomu nepřály. Jednak toho bordelu na cestě jen přibývalo, takže asfalt se pomalu měnil v šotolinu. Podmínky se tedy “asfaltovým” S1600 vzdalovaly a naopak blížily “šotolinovým” WRC. No a druhak do toho všeho začalo pršet a Martin vyrazil na slickách.
Zbytek Kyperské rally se pojede na hodně hnusné a kamenité šotolině, asfaltu už moc nebude, takže podobná shoda okolností, jako při dnešní RZ2 už se nebude opakovat. Leda za rok, ale kdo ví, co bude se světovou rally za rok a co tam bude jezdit za auta…
Žádné komentáře:
Okomentovat